CRI powstała jako spin-off z inicjatywy i przy pomocy agendy Uniwersytetu Warszawskiego – UWRC (Spółki opierającej swoją działalność na potencjale intelektualnym, wynalazczym i technologicznym pracowników naukowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz jego bazie infrastrukturalnej).
Centrum Rafinacji Informacji komercjalizuje innowacyjne osiągnięcia zespołu badawczego w zakresie analizy dużych zbiorów informacji (Big Data) oraz sztucznej inteligencji. Prowadzone od 2012 roku badania zaowocowały opracowaniem koncepcji i praktycznym wdrożeniem rafinacji informacji – systemu wyszukiwania i analizowania dużych zbiorów tekstowych. Celem CRI jest nie tylko ocena stanu aktualnego badanego zjawiska, co ważne dla efektywności podejmowanych decyzji, ale także prognoz dotyczących procesów społecznych, politycznych i gospodarczych. Potwierdziły to między innymi wyniki badań preferencji wyborczych, wskazywanie oczekiwań społecznych czy identyfikowanie i określanie dynamiki procesów innowacyjnych. Mieszczą się one w ofercie rynkowej spółki CRI.
Jest to pierwsza próba komercjalizacji kapitału intelektualnego na wydziale humanistycznym. Specyfika nauk społecznych, a w tym konkretnym przypadku nauki o mediach „uległa” technologiom informacyjnym. Metody i technologie informacyjne umiejętnie aplikowane do przetwarzania dużych, nieustrukturyzowanych zbiorów informacji (głównie danych tekstowych) pozwalają na osiągnięcie wymiernych efektów.
Know-how zespołu badawczego wykorzystywane jest również w obszarze cyberbezpieczeństwa w zakresie analizy dużych zbiorów danych tekstowych pod kątem wyszukiwania nieprzyjaznych informacji oraz białego wywiadu. Opracowane technologie mogą wspierać analityków OSINT umożliwiając przetworzenie i podsumowanie informacji z korpusu tekstów o wielkości setek tysięcy a nawet milionów pojedynczych informacji tekstowych z otwartych źródeł danych (głównie mediów). Technologia ta jest również przydatna przy przewidywaniu trendów technologicznych.
Narzędzia rafinacji informacji okazały się przydatne nie tylko badaczom z obszaru nauk społecznych. Potwierdziły to badania m.in. w zakresie ilościowej oceny literatury, muzyki, także uwarunkowań zdrowotnych i kondycji rynkowej wybranych branż.